Skip to content

Vrouwen en Techniek

mei 29, 2010

[Deze column is eerder verschenen in het HDTV Magazine #1/2010]

In de herrie van geluidssystemen en demonstratiefilmpjes sta ik naar een 56 inch superbreedbeeld scherm te kijken, wanneer er een man naast me komt staan. “Dat is niet de prijs van die TV hoor wijffie”, grinnikt hij en wijst op een bordje onder het scherm waar €19,95 op staat en de DVD van Harry Potter naast ligt. Beleefd lach ik terug. Na een korte stilte verzucht ie: “Wel een mooi scherm hè? Tsjongejongejonge”. “Nou, ik vraag me af hoeveel zwarte pixels je over houdt als je er een gewone 16:9 TV uitzending op zou willen kijken”, wil ik tegen hem zeggen. Maar ik hou mijn mond, want ik ben bang dat ik het natuurlijk evenwicht zal verstoren. Ik ben een vrouw en hoor dus geen verstand te hebben van televisieschermen. Dat ik toevallig onderzoek doe naar HDTV kan de beste man ook niet weten. Ik glimlach nogmaals en druip af richting de huishoudelijke apparatuur.

Mijn terughoudendheid bij de elektronicawinkel afgelopen week was niet nieuw. Al vaker werd het me duidelijk dat het ongewoon was om me als vrouw in televisies te verdiepen. Mijn vriendinnen houden zich ook niet bezig met het verschil tussen HD-Ready en Full-HD. Zij hebben slechts twee eisen: de TV moet werken en hij moet er een beetje fatsoenlijk uitzien. Volgens communicatiewetenschapper David Morley kunnen we nieuwe technologieën verdelen in mannelijk en vrouwelijk, al naargelang onze rollenpatronen in de maatschappij. Zo is de wasmachine het domein van de vrouw en de televisie die van de man. Híj zoekt het toestel uit, installeert hem en behoudt graag de controle over de afstandsbediening. Zíj bewaakt in dit proces alleen de esthetiek en de sociale cohesie: de TV moet bij het interieur passen en niet storend zijn als je met elkaar wil praten.

Dat de flatscreen TV’s al jaren als warme broodjes over de toonbank gaan, is dan ook niet gek. Voor vrouwen zien ze er mooier uit, voor mannen is zo’n scherm een leuke gadget. Het wordt dan pas weer een probleem wanneer het scherm te groot wordt. Zo stond er bij de Mediamarkt ooit een scherm van 2,5 meter hoog, waarbij passerende vrouwen zich afvroegen welke idioot zo’n ding in huis wilde hebben, terwijl hun mannen zich druk maakten over de logistiek. Begrijpelijk, want krijg het gevaarte maar eens door je voordeur.

Toch kun je je afvragen of er anno 2010 niet meer vrouwen zijn die best weten waar je op moet letten als je een televisie koopt. Persoonlijk denk ik van wel. Misschien zijn ze niet in de meerderheid, maar in een samenleving met zoveel singles, werkende vrouwen en parttime huismannen mag je toch eigenlijk verwachten dat de traditionele patronen een beetje veranderd zijn. Dat er bijvoorbeeld ook tussen de lezers van het HDTV Magazine minstens een paar dames zitten. Dames die, net als ik, bij de aankoop van een nieuwe televisie eerst zorgvuldig alle technische eigenschappen bestuderen. Nou ja, voordat ze, net als ik, alsnog de Sony Bravia kiezen. Want die is er tenminste ook in het roze.

2 reacties leave one →
  1. mei 29, 2010 9:58 pm

    Mooi werk, ik kijk uit naar de volgende. Misschien iets over de Mac? Of over gps systemen? Ik kan niet wachten.

  2. Erik permalink
    mei 31, 2010 11:21 am

    Ha Slinger! Waar blijft jouw stuk over typesystemen?

Geef een reactie

