Skip to content

Fwd: Hulp voor Haiti

januari 21, 2010

Met het oog op alle aardbeving-acties die deze week worden gehouden, hieronder een lokaal en warmhartig initiatief van een goede kennis. Ze maakt voorlichtingsfilms en is in Haiti opgegroeid:

Velen van jullie weten wellicht al van mijn langdurige betrokkenheid aan Haiti. Van embryo tot volwassen geworden filmmaakster – het land zit in mijn familie, in mijn bloed, en vooral in mijn hart. In Haiti heeft de grond heel hard geschud – en dat heeft ook de nodige bevingen veroorzaakt in mijn persoon. Daarom deze oproep. Want als persoon kan ik niet veel – ik hoop als groep wel.

Gedurende mijn leven ben ik nauw betrokken geweest met Hopital Albert Schweitzer, in het binnenland van Haiti. En nu ook in deze dagen volg ik het werk van deze ziekenhuis op de voet. Een term als ‘overuren’ komt zeer tekort wanneer we het hebben over het werk dat de medici daar nu verrichten. Files aan auto’s, vrachtwagens, taxis, paarden, fietsen – noem het maar op – staan kilometers lang voor de ingang om gewonden te brengen. Port au Prince – die het zwaarst getroffen is door de aardbeving – ligt op 3 uur rijden. En toch is dit de dichtsbijzijnde operatiezaal, de dichtsbijzijnde volledig werkend ziekenhuis. Iedereen komt dus hiernaartoe. De artsen werken dag en nacht door om iedereen te kunnen zien. De operatiezalen zijn 24 uur per dag open en bezet.

Het gevolg is dat de voorraden op raken. Medicatie, verbanden, brandcaren, brandstof voor electriciteit, voedsel en water raken op. En de fondsen om het aan te vullen. Er moeten ook versterkende teams worden ingevlogen uit de VS en Europa om de bestaande Haitiaanse artsen team te versterken. En te ontlasten – want ook zij hebben familie in Port au Prince, waar velen nog helemaal geen nieuws van hebben ontvangen.

Hopital Albert Schweitzer heeft onze hulp nodig. Stichting Nederlandse Albert Schweitzer Fonds (dat tevens vele kleinschalige lokale initiatieven elders in de wereld ondersteunt) heeft ook de oproep gehoord. En biedt een verdubbeling van giften aan. Dit wil zeggen: wanneer wij geld overmaken naar gironummer 22 20 20 tnv Stichting NASF (Utrecht) onder vermelding van Hulp voor Haiti – Hopital Albert Schweitzer, zij deze bedrag verdubbelt doorsturen. Met Stichting NASF staan we dus twee keer zo sterk.

Ik wil iedereen oproepen om hierover na te denken, en indien mogelijk actie te ondernemen binnen deze strijd. Voor meer informatie kan ik jullie verwijzen naar:

Stichting NASF: www.nasf.nl
Hopital Albert Schweitzer: www.hashaiti.org
Blog van directeur Hopital Albert Schweitzer (dagelijkse update): hashaiti.blogspot.com

Groeten en bedankt,
Susannah

No comments yet

Geef een reactie

