Skip to content

Chasing Rabbits

september 2, 2009

Oke oke er is al veel te veel over dit onderwerp geschreven, dus ik besef terdege dat ik weinig exclusief ben. Maar ik ga toch ff iets schrijven over Twitter. Niet omdat het HET ultieme communicatiemiddel is waar we al jaren op zaten te wachten en ook niet omdat ik anti ben. Maar wel omdat je tussen de regels – nou ja, tweets dus – door veel kunt leren over de tijdsgeest waarin we leven. Of andersom: de tijdsgeest waarin we leven bepaalt de populariteit van Twitter. Het is maar net waar je wil beginnen.

Vorig jaar had ik her en der al leuke gesprekken over de populariteit van de toepassing zelf. Twitter kan – zoals ook andere sociale netwerken – gezien kan worden als een getuige van een trend richting een soort re-connectiviteit in een wellicht doorgeslagen individualistische samenleving. De service kan daarbij functioneren als laagdrempelige manier om opnieuw contact te houden met de buitenwereld. Maar dan wel bij de oudere generatie. Want het zijn niet de tieners en twintigers die de grootste groep op Twitter vormen en twitterfeestjes organiseren. Zij zoeken elkaar liever gewoon nog spontaan in de kroeg op en hebben daar ook alle ruimte voor.

forthebirds2

Maar  de manier waarop we dat doen dunkt me als lichtelijk autistisch. Misschien is het specifiek voor de groep die ik volg, maar het valt me steeds opnieuw op dat de meerderheid van de Tweets – hoe verschillend ook in onderwerp – dezelfde boodschap in zich dragen. Namelijk dat de mensen achter de tweets een behoorlijk druk en bevredigend leven hebben. De meesten twitteren dan ook dat ze:

a) … ergens zijn. Bij een vergadering, een afspraak buitenshuis, een concert, in de trein, de auto, een restaurant, een ouderavond, een voetbalwedstrijd

b) … hard aan het werk zijn. Het liefst ook nog op een tijd dat je dat eigenlijk niet hoort te doen. Hoe vroeger in de ochtend  of later in de avond, hoe beter.

c) … een druk sociaal leven hebben – met een gezin, leuke kinderen, vriendjes, vriendinnetjes, en heel belangrijk:  live aanwezige andere tweeps

d) … op gezette tijden heel bewust even aan het relaxen zijn. Uitspraken als ‘zo nu even relaxen’, ‘vandaag eindelijk uitgeslapen’ en ‘nog even de krant lezen voor bedtijd’, zijn daarbij opnieuw een bevestiging van het drukke leven dat ze leiden.

wabbit

Het lijkt een rare tegenstelling dat Twitter enerzijds voortkomt uit de behoefte aan connectiviteit en aan de andere kant met name wordt gebruikt als platform waarop mensen laten zien dat ze toch eigenlijk al een onzettend druk en vol leven hebben. Of toch niet? Toen ik laatst voor de zoveelste keer in mijn saaie bescheiden leven op de bank hangend naar een interview met filosoof/psycholoog Trudy Dehue zat te kijken, sprak zij over ‘druk zijn’ als status. Volgens Dehue zitten we in en maatschappij waar je agenda volplannen en carriere maken de status quo is. Doe je dat niet, dan denken mensen al snel dat je depressief bent. De redenering van Bas Haring (in het boekje ‘Voor een Echt Succesvol Leven‘) schoot ook onmiddellijk door mijn hoofd. Succes betekent dat je moet groeien in je activiteiten, altijd maar groeien. Mensen die hun rustig kabbelende leven wel best vinden – geen heftige carriere hebben, niet graag hard werken en geen kinderen krijgen, hebben geen ‘succes’. En als je dan toch op Twitter zit om nieuwe vrienden te maken, dan moet je op zijn minst die kant van jezelf tonen die in maatschappij past. De kant die het meest lijkt op het witte konijn uit Alice in Wonderland.

Mijn bescheiden conclusie: We kunnen aan anderen laten zien dat we bestaan – en zelfs leuk zijn – door aan te tonen dan we druk zijn. Twitter is de plek waar we zoeken naar waardering voor dit bestaan. Waardering van zo veel mogelijk andere leuke, dus druk bezette, mensen.

*Pics by Pixar & Jachli

One Comment leave one →
  1. Hado permalink
    september 3, 2009 11:30 am

    Ah, nu snap ik die soms vermakelijke, maar vooral veeltallige tweets die ik als enigszins overbodige spam beschouwde wat beter. Dank je wel.

    Eigenlijk zou er ergens een archief bijgehouden moeten worden met zoveel mogelijk tweets van over de hele wereld. Volgens mij is dat best interessant spul voor taalkundigen, sociologen, psychologen en historici over pakweg honderd jaar.

Geef een reactie

